ORAVA. Letní výlety v horách skýtají příležitost k prozkoumání funkčních i zanikajících lyžařských vleků. Řadu takových pro nás zdokumentoval náš korespondent Jakub Cikhart, který se za nimi vydal na Oravu.

První zastavení věnujeme areálu Uhliská u obce Nižná, jehož historie započala v roce 1963 výstavbou háčkového vleku typu Transporta VL 200 délky 200 m. Svah byl opatřen osvětlením pro večerní lyžování a bezpečnost dojezdu byla zajištěna přemostěním potoka. Klíčovou investici v areálu pak představovala výstavba kotvového vleku Transporta VL 1000-2 na vrchol Prasatína (853 m n. m.), který byl zprovozněn v roce 1976. Se svou šikmou délkou 1352 m patřil k nejdelším vlekům svého druhu na Slovensku a pomocí šestnácti podpěr překonával převýšení 258 m. Přilehlá 1400 m dlouhá sjezdová trať se stala dějištěm četných závodů ve sjezdu, atraktivitu areálu ještě zvýšilo zavedení úpravy svahu vozidlem typu Lavína 1000 od roku 1980. Začátkem 90. let byl dosluhující háčkový vlek nahrazen talířovým typu EPV 300 od Slovšportu Žilina. Následný útlum areálu se podařilo zastavit až v roce 2005, kdy byl v trase původního kotvového vleku postaven nový typu DB 900 od firmy Snowtech s dvojnásobnou přepravní kapacitou (1150 os./hod.). V současnosti tento vlek v dolní části doprovází další, tentokrát jednomístný bubínkový lyžařský vlek délky 250 m, a kratičký dětský vlek. Vlek EPV, který obsluhoval nejprudší část svahu, již byl demontován, a stejně tak další krátký vlek, který byl několik let provozován v mírnější střední části sjezdovky z Prasatína.
orava Ať už se z Nižné vydáte kterýmkoli směrem, po několika kilometrech vždy narazíte na další, zpravidla již chátrající lyžařské areály. Nyní se vydáme směrem východním, kde jako první potkáme pozůstatky dolní stanice háčkového vleku v obci Oravský Biely Potok. Žádné další součásti tohoto vleku se již zřejmě v terénu nedochovaly. Jen o několik kilometrů dále proti proudu Studeného potoka, těsně před obcí Habovka, jsou na severovýchodním svahu k nalezení pozůstatky vleku rakouského výrobce Girak v zaniklém areálu Rúbaniská. Ten na své 482 m trase překonává převýšení 158 m a v provozu byl snad jen krátce kolem roku 2000. Celá jeho trasa i horní, strmá část přilehlé sjezdovky, jsou již téměř zcela zarostlé. Chátrá i nedokončená přilehlá obslužná budova. Na mírném lučním terénu v sousedství se pak nachází ještě další, kratší talířový vlek typu EPV 300, v současnosti kvůli absenci zasněžování rovněž neprovozovaný.

Za Habovkou následuje obec Zuberec, v jehož katastru se v různých obdobích nacházelo celkem šest lyžařských areálů, přičemž v současnosti jsou lyžařům k dispozici areály dva - Janovky a Spálená. Přímo v obci pak najdeme ještě několik posledních let nefunkční areál Milotín a v ústí Roháčské doliny pozůstatky Transporty VL 1000 na Madajce, které jsme se věnovali v samostatné reportáži již dříve. Starší mapové podklady se pak shodují na existenci dalšího vleku přímo v Zuberci, konkrétně na severním svahu Kýčery. Další krátký vlek býval instalován na louce u chaty Zverovka. Z obou posledně jmenovaných již zřejmě nezbyly v terénu jakékoli pozůstatky, nejsme si ani zcela jisti jejich přesnou polohou.

Zapomenutých vleků na Oravě je k nalezení vskutku „neúrekom“, a proto naše putování nyní přerušujeme. Příští část budeme věnovat rozdílným osudům vleků typu Tatrapoma H, kterých v čase největšího rozmachu byly v oblasti Oravy provozovány více než dvě desítky.

Vydáno: 27.8.2023


Aktualizace: