MADAJKA. Cestou do největšího lyžařského střediska Západních Tater, kterým je Zverovka-Spálená, se zhruba v polovině vzdálenosti ze Zuberce naskýtá pohled na severní svah, jehož nedávné odlesnění odhalilo pozůstatky lyžařského areálu Brestová-Madajka. Madajka Páteřním zařízením areálu provozovaného v rámci rekreačního střediska Vysoké školy dopravní v Žilině byl kotvový vlek Transporta VL 1000/2 postavený v roce 1969. Ten na své 1163 m dlouhé trase překonával prostřednictvím 18 podpěr úctyhodné převýšení 352 m. Sjezdová trať se startem ve výšce 1260 m n. m. se zhruba v polovině větvila na středně náročnou a lehkou variantu. V její mírné dolní části byl instalován zřejmě háčkový vlek, později nahrazený 350 m dlouhým talířovým vlekem typu EPV 300. Útlum provozu v 90. letech, kdy býval provozován pouze krátký talířový vlek, byl zastaven v roce 2005. Hlavní kotvový vlek Transporta byl tehdy rekonstruován firmou Snowtech a získal tak například nové závěsy a kladkové baterie, používané pro vlastní typ vleku typu DB900. V roce 2006 pak byl schválen projekt počítající s rekonstrukcí přístupové silnice a výstavbou parkoviště zhruba o 200 m severně od dolní stanice kotvového vleku. Od něj měly být vedeny dvě čtyřsedačkové lanovky, přičemž delší odpojitelná (délka 1360 m) měla sledovat trasu kotvového vleku a kratší fixní (délka 670 m) byla plánována pro nenáročný terén v dolní části svahu. Projekt dále počítal s přívodem vody a výstavbou akumulační nádrže, díky kterým by bylo možné zasněžovat 2,4 km sjezdovek. Ty by zhruba kopírovaly tratě původní s prodloužením v dolní části.

K realizaci projektu však nedošlo z důvodu neúspěšných jednání s majiteli pozemků. Vlivem nepříznivých sněhových podmínek pak byl rekonstruovaný kotvový vlek provozován jen krátce a již v roce 2012 z něj bylo sneseno lano. Od té doby byla část vleku demontována a zbytek, tj. zhruba polovina podpěr, chátrá v terénu.

Za aktuální fotografie (včetně záběrů pořízených z dronu!) děkujeme Mirovi Šurinovi, za fotografie a informace o rekonstrukci vleku pak Radimu Polcerovi.





Vydáno: 7.1.2023


Aktualizace: