KYSUCE - VLEKY TATRAPOMA F. V návaznosti na náš předchozí příspěvek o Tatrapomách F na Oravě se nám ozval korespondent Radoslav Burdiak s návrhem dát dohromady podobný přehled vleků tohoto typu i v oblasti Kysuc. Na základě jeho podkladů a také materiálů získaných od vlekařského bloggera Tatrapomáře, za které oběma děkujeme, přinášíme v následujícím článku jejich souhrn.

Na Kysucích bylo řadu let v provozu celkem pět Tatrapom F, přičemž čtyři z nich byly postaveny v celkem rychlém sledu během let 1980-1983 (rok výstavby pátého vleku z této řady se nám zjistit nepodařilo). Jednalo se o 320-520 m dlouhé vleky, postavené ve třech areálech regionálního významu (Turzovka – Bukovina, Kysucké Nové Město – Veľké Ostré a Skalité – Serafínov /2x/), a rovněž v největším kysuckém lyžařském areálu na Veľké Rači (svah Na hrebeni).
kysucef Z těchto pěti vleků do dnešních dnů nezůstal v provozu jediný. Vlek na Veľkém Ostrém ukončil provoz v roce 2022 z důvodu nedostatku sněhu a problémů s přístupovou silnicí a parkováním. Ve stejném roce se naposled rozjel i vlek Tatrapoma F v Turzovce, který je od minulého roku na prodej. Celé středisko ve Skalitém (kromě dvou Tatrapom F vybavené ještě Tatrapomami H a S) je již řadu let mimo provoz z důvodu sporů s majiteli pozemků (více informací zde). Právě v jeho případě je škoda nevyužitého potenciálu areálu, jehož přístupnost se zlepšila výstavbou dálnice D3, a navíc skýtal možnost přirozeného přeshraničního lyžařského propojení s areálem Zwardoń - Skalanka v Polsku. Tatrapomu F na Velké Rači již v terénu nenajdeme – v roce 2003 byla nahrazena dvoumístným vlekem Blahuta v trase prodloužené o 250 m, čímž bylo vylepšeno propojení částí střediska nejen díky přiblížení stanic vleku k lanovkám Dedovka a Marguška, ale rovněž zdvojnásobení kapacity vleku.

Renesanci zažily Tatrapomy F na Kysucích v roce 2005, kdy byly dva vleky odpovídajícího typu, nyní již v režii nástupnického podniku Tatralift, instalovány v areálu SnowSun v Horním Vadičově. Levou stranou svahu vedený vlek byl vyroben jako originál (typ Tatralift FP) a je dosud v provozu, zatímco druhý, přesunutý z nedalekého severního svahu Straníku v Žilině-Zástraní, je z důvodu složitých majetkoprávních vztahů dlouhodobě neprovozovaný.

Vydáno: 7.9.2024


Aktualizace: