HOŘOVICE. Háčkové vleky řad VL 200 a VL 200-1 vyráběné Transportou Chrudim, které v našich horských střediscích v 70. letech ještě převažovaly, začaly být z důvodu dostupnosti jiných, výkonnějších a komfortnějších zařízení, během let 80. postupně nahrazovány. Vyřazené, leč často sále dobře funkční vleky pak často dosluhovaly v jiných, lyžařsky méně vytížených lokalitách. Hořovice Jedním z takových byl háčkový vlek ze šumavské Kvildy, který po schválení místním školním statkem postavil koncem 80. let na severozápadním svahu Šibeničního kopce u Hořovic (okres Beroun) pan Václav Opatrný. Elektřina byla k vleku přivedena od blízkého vodojemu, přičemž se počítalo i s osvětlením svahu pro večerní lyžování. Na své zhruba 200 m dlouhé trase zde s pomocí dvou podpěr vlek překonával čtyřicetimetrové převýšení v nadmořské výšce 400-440 m n. m. Provoz vleku se neobešel bez komplikací, kdy po přeštípnutí vandaly bylo nutné rychle nahradit vlečné lano. Sjezdovka s 20% sklonem a čtyřicetimetrovou šířkou nakonec lyžařům sloužila po tři sezóny.

V současnosti vlek připomínají už jen rezivějící podpěry s kladkami, po stanicích zůstaly v terénu pouze zarůstající základy.

Úpadek nastal po roce 1989. V té době se dělil TJ Sokol Bylnice a lyžařský oddíl již nedostal finanční podporu, na které byl provoz vleku závislý (za vlek se platilo odpolední jízdné jen 10 Kčs). Navíc klesal zájem lyžařů, kteří mohli navštěvovat modernější lyžařské areály a také vyjíždět do zahraničí. Vlek byl v provozu naposledy cca v roce 1992. Postupně z vleku zmizelo lano, části podpěr a vratná stanice. Ta byla odstraněna, protože byla upevněna za vrostlý buk, který byl pokácen. Zbytek vleku bude z terénu odstraněn v nejbližších měsících.

Za podklady pro tento článek děkujeme našemu korespondentovi Jakubu Cikhartovi, za součinnost děkujeme městskému úřadu v Hořovicích. Za další fotografie vleku děkujeme panu Ivanu Javůrkovi z Hořovic.
Vydáno: 21.11.2021


Aktualizace: