ŽILINA - HRADISKO.
Těsná přilehlost větších měst k pohořím umožnila v Československu výstavbu lyžařských areálů, které se nacházely často přímo v sousedství obytné zástavby. Zejména na Slovensku pak mnoho obyvatel měst (Bratislava, Banská Štiavnica, Bardejov, Čadca, Dobšiná, Dolný Kubín, Gelnica, Košice, Krompachy, Levoča, Stropkov, Svidník, Žilina) mohlo využívat i kotvových vleků Transporta VL-1000, dostupných z domova pěšky či v dosahu MHD. V provozu z těchto Transport nezůstala do dnešních dnů jediná - zhruba polovina byla zcela demontována, zbytek dosud chátrá zřejmě bez reálné šance na obnovení provozu. Následující reportáž je věnována bezmála kilometr dlouhému vleku Hradisko, jehož trosky byly před sedmi lety k nalezení na severním svahu nad žilinskou městskou částí Stražov (mapa)). Vlek obsluhoval ve své době nejdelší osvětlenou sjezdovku v Československu, v 80. letech pak byl posílen ještě dvěma vleky EPV. Naposledy byl v provozu krátký čas v roce 1996.
Aktualizace: V roce 2015 mnoho pozůstatků lyžařského vleku Transporta již nezbylo. Po nedávné demontáži zůstaly jen základy podpěr a vratné stanice, u které se rozpadá bouda pro dohled na výstup z vleku. Dolní stanice vleku byla přebudována k jinému účelu. Skoro postapokalypticky pak v hustém porostu působí pozůstatky nočního osvětlení. Z celého areálu stojí na místě pouze starší ze dvou vleků EPV, a to v překvapivě dobré kondici. Vlek zjevně někdo udržuje, o jeho současném provozu se nám však nepodařilo získat informace.
O obnovu střediska usilovala začátkem tisíciletí dnes již zaniklá s. r. o. ŠportCentrum Hradisko. Výstavba dvou lanovek, několika vleků a nových sjezdovek má oporu i v novém územním plánu Žiliny. Zejména s ohledem na nízkou nadmořskou výšku však zřejmě nelze počítat s návratností potřebných investicí.
Vydáno: 26.10.2018
Aktualizace:
29.10.18 - doplněn stav v roce 2017