ŽELEZNÝ BROD A OKOLÍ.
Neodmyslitelnou součástí mapování zaniklých lyžařských vleků je pátrání po jejich pozůstatcích přímo v terénu. Není samozřejmě v silách našeho dvojčlenného týmu vše prozkoumat osobně, a proto vítáme příspěvky našich příznivců z různých koutů ČR a SR, kteří v této činnosti nalezli zalíbení a se svými nálezy jsou ochotni se podělit.
Za mimořádně obsáhlý a hodnotný průzkum spojený s kvalitní fotodokumentací děkujeme Jakubu Cikhartovi, který se o naší činnosti dozvěděl z nedávného článku. Díky zálibě ve starých vlecích, na kterých se učil lyžovat, využil dovolené v Železném Brodě v Jizerských horách a na kole objel hned sedm lokalit v okolí. Jak zjistíte v komentované galerii, k nalezení byly vleky často originálních typů, zpravidla v různých stadiích rozkladu – od vleků zarůstajících křovinami ve svém téměř původním stavu až po prázdné louky, na kterých již po lyžování nezůstaly téměř žádné stopy. Nicméně i na první pohled bezútěšné lokality nakonec vydaly několik unikátních nálezů.
1. Líšný: 400 m dlouhý vlek typu Metasport TLV s převýšením přes 100 m provozovaný TJ Sokol, z důvodu nízké rentability i přes podporu obce byl v roce 2013 z rozhodnutí TJ odstaven. Provozovatel tehdy stál před nutnou investicí do výměny lana, opravou/výměnou rolby a roli hrály i špatné sněhové podmínky, přičemž zasněžování by v dané nadmořské výšce bylo příliš nákladné. Vlek dosud chátrá v terénu.
2. Vrát: Zhruba osmdesátimetrový háčkový vlek vlastní konstrukce provozovala místní TJ Sokol. V terénu zůstaly stožáry osvětlení a strojovna (horní stanice).
3. Železný Brod – Čtvereček: Pozůstatky 200 m dlouhého háčkového vleku atypické konstrukce. Objekt dolní stanice zničený požárem, v terénu kromě podpěr a horní stanice zůstaly i lampy pro osvětlení svahu.
4. Velké Hamry II – Hamrska: v terénu chátrající již zhruba pět let nefunkční cca 250 m dlouhý vlek Transporta VL 200, který provozoval místní Sokol. Na relativně dlouhé trase bez podpěry je prověšeno zachovalé lano.
5. Držkov – Chocholka: původně háčkový vlek Transporta VL 315 délky 400 m překonávající převýšení 90 m, postavený v roce 1979. V roce 1990 instalovány svépomocně vyrobené bubínkové závěsy, po rekonstrukci v roce 1998 pak vlek sloužil do roku 2006. V terénu zůstaly patky podpěr a ojedinělé další prvky, zachovala se obslužná budova u dolní stanice.
6. Podbozkov: Ještě na snímcích z roku 2014 byl v lokalitě zaznamenán 200 m dlouhý háčkový vlek s obslužnými budovami, v současnosti je již vše z terénu odklizeno.
7. Příkrý: Opět háčkový vlek vlastní konstrukce délky cca 200 m. Kromě lana, které bylo před třemi lety odcizeno, vše zůstalo na místě. V obslužné budově dolní stanice zaujme arzenál závěsů.
Vydáno: 13.7.2020
Aktualizace: