VRÁTNA - MALÁ FATRA II. Celkem pět dopravních zařízení se během posledních 70 let vystřídalo v obsluze celé délky severního svahu zvaného Grúň (později Paseky) nad Starým Dvorem ve Vrátné dolině, což přestavuje rekord v rámci SR i ČR. První háčkový vlek s dřevěnými podpěrami, který byl na začátku 50. let druhým lyžařským vlekem v Československu (po Solisku na Štrbském plese), zde byl na krátký čas koncem 50. let nahrazen talířovým vlekem Turdus. Ten jen po několika letech provozu vystřídal na bezmála dvě dekády kotvový vlek VL 1000 od Transporty Chrudim. V součtu více než trojnásobnou hodinovou přepravní kapacitu pak od 80. Let poskytly dva vleky typu H s odpojitelnými závěsy od Tatrapomy Kežmarok. Oproti předchozím vlekům byla trasa delšího vleku mírně lomená, což prakticky rozšířilo zejména dojezd svahu. Po pravé straně Pasek byl vybudován druhý, kratší vlek zvaný Slovan, který původně měl v porovnání s dnes provozovaným zařízením kratší trasu (jen s jedním lomem) a nižší počet závěsů. Poslední, čtvrtá náhrada vleku na Pasekách, byla realizována v letech 1997-1998, kdy zde byla namísto delší Tatrapomy H instalována fixní čtyřsedačková lanová dráha od firmy Doppelmayr. vratna2 Lyžařské propojení areálu Paseky s výše položenými terény na svazích Poludňového grúně sjezdovkou a krátkým vlekem bylo vytvořeno až koncem 90. let. Do té doby byla hlavním přibližovacím zařízením do areálu Poludňový grúň jednosedačková lanovka od Transporty Chrudim, dokončená v roce 1980. Její provoz byl definitivně ukončen v roce 2001 a lanovka dodnes chátrá v terénu - její součásti tak představují vděčný cíl milovníků zašlých objektů. Středně náročnou hlavní sjezdovku na Poludňovém grúni až do začátku 80. let obsluhovaly dva na sebe navazující háčkové vleky typu VL 200 od Transporty Chrudim, které poté začaly být doplňovány různými typy vleků od Tatrapomy (P, F, H). Samotné háčkové vleky pak byly ještě před nedávnem provozovány soukromě místním lyžařským klubem.
Již několik sezon není provozován 750 m dlouhý vlek Doppelmayr Príslop, který na rozlehlém středně náročném lučním terénu nahradil původní kotvový vlek VL 1000 od Transporty Chrudim. Zatímco vlek na Príslopu dosud zůstává v terénu a podle některých plánů by mohl v budoucnu být lyžařsky přímo napojen na Starý Dvor, ze zbývajících dříve využívaných lyžařských terénů byla přepravní zařízení již odklizena. Apartmánové výstavbě ustoupila Tatrapoma H a dva krátké vleky lyžařské vleky na 400 m dlouhém jižním svahu naproti Pasekám, zvaném Tížinka (dříve Čižinka). K dalšímu úbytku sjezdovek vhodných pro méně zkušené lyžaře přispěla i demontáž vesměs kratších talířových vleků ve Štefanové, poblíž hotelu Boboty a v lokalitě Pavlove lúky.
Jako první však byla v rámci Vrátné doliny opuštěna lyžařská lokalita v sedle Medziholie u Chaty pod Rozsutcom. Porucha naftového agregátu zajišťujícího pohon 180 m dlouhého kotvičkového vleku, který obsluhoval nenáročný luční terén na severním svahu Osnice, vedla 17. ledna 1985 k požáru hospodářské budovy. Plameny se rychle rozšířily na těsně sousedící chatu, která do základů vyhořela a vlek tak přišel o zázemí potřebné pro svůj provoz.
Vydáno: 3.12.2019


Aktualizace:
-