VAVŘINEC. Obec Vavřinec (okres Blansko, Jihomoravský kraj) leží v členitém terénu na severním okraji Moravského krasu ve výšce 550 m n. m. Do konce 70. let minulého století zde byly pro sjezdové lyžování využívány různé svahy okolo obce. Výcvikem lyžování se nejprve zabývala místní TJ, později Svazarm (dnes Technické sporty). Hrstka lyžařských nadšenců se v roce 1979 rozhodla vybudovat vlastní vlek, a to na severním svahu zvaném Žemla v lokalitě Zdálky. Hlavními tahouny tvůrčí skupiny byli Alois Nečas, Jan Pořízek, Josef Pořízek, Vladimír Ditrich, Miroslav Ditrich a Václav Musil. Původní myšlenka na zkonstruování vleku byla rozpracována na základě fotografií a nákresů různých vleků, se kterými se lyžaři setkali na horách. Inspirací pro ně byl zejména starší ze dvou vleků na Hořicích u Blanska, typu Transporta VL 200-1, jehož provozovatelé poskytli pro stavbu ve Vavřinci cenné informace. Vavrinec Po stanovení základní koncepce vleku, kdy byla spodní stanice určena pro pohon, a horní stanice sestávala z kladky a vyhazovače kotvy, vytyčil Jan Pořízek místo pro umístění obou těchto bodů a provedl výpočty pro zbudování základů. Velkou výhodou bylo, že se v lokalitě, vzdálené cca 500 m od středu obce, nacházela čerpací stanice vodovodu již napojená na elektrickou síť. Výstavbu vleku podpořila i obec, kdy na oplátku za brigádnickou pomoc při stavbě prodejny v rámci akce Z v letech 1979 - 1981 zajistila členům Svazarmu beton pro vybudování základů budoucího vleku. Celá konstrukce vleku, včetně kotev, byla originální a vytvořená z dostupných materiálů. V letech 1980 - 1982 členové svazarmu ještě k vleku přistavěli a vybavili chatu, ve které si mohli lyžaři dát čaj nebo grog.

Zlatou érou vleku byly roky 1980 – 2005, kdy byl vlek spouštěn každý víkend od 14 do 17 hodin, o vánočních svátcích a prázdninách pak od 9 do 17 hod. Veřejnost mohla lyžovat za 10, později 20 Kč za hodinu. Pro místní byly k dispozici sezónní permanentky za 100 Kč. Vlek využívali např. i učitelé ze základních škol ve Sloupu a Ostrově u Macochy k přípravě před odjezdem na lyžařský výcvik.

Vlek byl z důvodu špatných sněhových podmínek naposledy v provozu přibližně v roce 2006. Konstrukce vleku je již schována a kdysi velmi oblíbený lyžařský vlek připomíná jen bouda spodní stanice a přilehlá chata, která dodnes slouží jako základna pro tábory a jiné akce spolků v obci.

Děkujeme panu Zdeňkovi Kakáčovi za detailní informace ohledně historie vleku a také Aloisu Nečasovi, nestorovi vavřineckého Svazarmu, za další zajímavosti z historie a seznámení s vlekem přímo v terénu.
Vydáno: 17.1.2021


Aktualizace: