ZÁHADNÉ KOTVOVÉ VLEKY Z PŘELOMU 50. A 60. LET. V rámci historie výstavby lyžařských vleků opakovaně narážíme na nejasné období na přelomu 50. a 60. let. Tehdy byla na našem území vybudována série vleků, o kterých se nám nepodařilo získat téměř žádné spolehlivé informace. Jedná se o kotvové vleky s příhradovými portálovými podpěrami postavené v době, kdy ještě Transporta Chrudim neměla zavedenou sériovou výrobu svých charakteristických vleků řad VL 1000 a VL 500. Právě jako Transporta VL 1000 bývaly některé z těchto záhadných vleků později označovány, dokonce byly průběžně jejich součásti právě díly z Transporty nahrazovány. Jedinou stopou je zmínka o „rakouském patentu“ u vleků postavených v roce 1958 v Peci pod Sněžkou. Srovnáním s fotografiemi současně stavěných vleků v Alpách se nám ale nepodařilo najít vleky s odpovídající konstrukcí podpěr, byť jim některé typy byly podobné (příhradové podpěry tehdy využívali výrobci Doppelmayr, Stemag a další). Pamětníky, kteří se výstavby těchto vleků u nás účastnili, se nám vypátrat nepodařilo. V připojené galerii tedy najdete historické snímky doplněné jen neúplnými informacemi, které se nám k původu vleků podařilo získat.

Aktualizace 8.3.2023
Před třemi měsíci jsme věnovali krátkou reportáž kotvovým vlekům s příhradovými podpěrami, které u nás byly stavěny na přelomu 50. a 60. let, a jejichž původ se nám tehdy nedařilo vypátrat. Díky informacím, které nám zaslal jeden z čtenářů, byla tato záhada vysvětlena – jednalo se o první vleky z dílny Transporty Chrudim typů VL 500 a VL 1000. Ta již začátkem 60. let přešla na výrobu charakteristických a dodnes místy provozovaných vleků s trubkovými podpěrami s podélným žebrem.
Nejdelší z těchto původních vleků (délka 1375 m) byl postaven na Bobích loukách v Peci pod Sněžkou v trase, která dnes již není využívána. Jeho zajímavostí byl střední úsek, ve kterém vlek vedl několik desítek metrů z kopce. Kromě dopravy lyžařů vlek sloužil i pro přepravu materiálu do přilehlých zotavoven (např. do Husovy, Pražské nebo Kolínské boudy). Pro tento účel byl jeden závěs nahrazen nákladní plošinou.
Vydáno: 27.11.2022


Aktualizace:
8.3.23 - Doplnění textu