RUSAVA - RS JESTŘABÍ. V jižní části obce Rusava, ležící v severozápadní části Hostýnských vrchů, se nachází rekreační středisko Jestřabí, kde lze dnes trávit klidnou dovolenou v krásné přírodě. Konají se zde také oblíbené letní i zimní tábory pro děti, turistické a sportovní akce, oslavy či svatby. Při pohledu od hlavní budovy směrem k východnímu lesu si lze všimnout žlutých zarostlých podpěr zvratkového lyžařského vleku s rezavým lanem, který zde více než 20 let sloužil místním lyžařům. Rusava - RS Jestřabí Vlek postavil v roce 1972 TOS, n. p. Hulín, kde byly také vyrobeny dílčí části vleku. Jeho provoz zajišťoval ZV ROH stejného podniku. Svah s délkou 240 m a převýšením 52 m byl vhodný především pro děti a méně zkušené lyžaře. Pohon vleku byl umístěn v dřevěné boudě ve vrchní stanici. Tak jako u většiny zvratkových vleků sestával ze dvou lanových kotoučů (hnací a hnaný) s pěti drážkami, mezi kterými bylo pro zvýšení tření čtyřikrát omotáno lano, což zamezovalo jeho prokluzům. Přenos síly z motoru na hnací kotouč obstarávaly čtyři řemeny spolu s ozubeným převodem. Na vrchní části sjezdovky byla také instalována rozjezdová rampa. Lyžařský vlek býval v provozu především o víkendech a v případě dobrých sněhových podmínek a dostatečného počtu zájemců i v jiných dnech. Sloužil především zaměstnancům TOS Hulín a jejich rodinným příslušníkům, ale býval otevřen také pro veřejnost. V případě větší sněhové nadílky zastavil autobus s lyžaři na hlavní silnici pod kopcem a lyžaři museli vyjít asi 600 m s lyžařskou výbavou do kopce, přičemž překonávali převýšení asi 90 m. Na svahu se konaly zimní přebory žactva ve sjezdu a také lyžařské výcviky základních škol, které jako zázemí využívaly vybavení rekreačního střediska.

V druhé polovině 80. let proběhla výměna dopravního lana, natřena byla konstrukce vleku, atd. V 90. letech se začala více projevovat nevýhodná jihovýchodní orientace svahu s nízkou nadmořskou výškou (455 – 510 m n. m.), kdy byly zimy mírné, často zcela bez sněhu. Spolu s klesajícím zájmem lyžařů o tento svah byl v polovině 90. let provoz vleku ukončen. Vlek postupně zarůstal a kolem roku 2015 byl navíc ze strojovny odcizen motor. Ačkoliv je to více než 25 let, kdy se vlek rozjel naposledy, v relativně dobrém stavu stále zůstává na svahu. S jeho obnovou se však již nepočítá.

Reportáž jsme sepsali na základě vyprávění pánů Karla Režňáka st. a Karla Režňáka ml., kteří od listopadu roku 1996 do jara roku 2015 rekreační areál vlastnili a byli také posledními provozovateli tohoto lyžařského vleku. Mapování v terénu následně proběhlo s ochotnou pomocí současného jednatele rekreačního střediska, pana Dalibora Dědka.
Vydáno: 1.8.2021


Aktualizace: