ORAVA - VLEKY TATRAPOMA F. Letošní série letních reportáží vznikla díky podkladům od našeho korespondenta Jakuba Cikharta, který uskutečnil jeden z největších počinů na poli investigativní vlekařiny a během svých letošních toulek Oravou pro nás zdokumentoval hned 33 lyžařských vleků, za což mu velice děkujeme.

V prvním článku se budeme věnovat vlekům typu Tatrapoma F, kterých bylo v kežmarském závodě v licenci francouzské firmy Pomagalski vyrobeno zhruba 150 kusů. Jedná se o vleky s teleskopickými závěsy pevně uchycenými k dopravnímu lanu. Podpěry vleku zasazené do betonových základů jsou svařeny z bezešvých nebo vinutých ocelových trub a dopravní lano je přes ně vedeno prostřednictvím odlévaných hliníkových kladek vyložených gumovou bandáží. Bezpečný provoz vleku zajišťují indikátory polohy lana na podpěrách, elektromechanická závora za výstupním místem a Stop-tlačitka na trati. Dolní stanice osazená pohonem bývá zpravidla řešena jako pevná a horní stanice jako napínací s plovoucí vratným lanovcem, stabilizovaným rovnováhou sil mezi dopravním a napínacím lanem. Rychlostí 2,0 – 2,5 m/s jsou Tatrapomy F schopny přepravit kolem 600 lyžařů za hodinu (ojediněle je uváděna kapacita vyšší, až 800 os./hod.). K uchopení a nástupu na unašeč lyžaři využívají jen krátký čas, kdy se závěs teleskopicky prodlužuje ze 314 cm ve volné na 475 cm v zatížené podobě, což zejména těm méně zkušeným může způsobovat problémy.
oravaf Vleky typu F se vyráběly ve dvou řadách F-10 a F-12, které se lišily výkonem motoru a průměrem poháněcího lanovce. Vleky F-10 byly zpravidla voleny pro kratší a mírnější trasy. Oba typy F, shodně s vleky řady Tatrapoma H, mají tříapůlmetrový rozhod lan a jejich instalace vyžaduje vytyčení osm metrů širokého průseku. Úplně první Tatrapoma řady F byla zprovozněna v roce 1977 na Zochově chatě v Malých Karpatech.

V oblasti Oravy bylo Tatrapom F instalováno celkem deset, z nichž devět je dosud k nalezení v terénu, byť provozované jsou jen tři z nich – v Oravské Lesné, v Oravském Veselém a v Brezovici.

Hned čtyři Tatrapomy F, nacházející se v blízkosti známých lyžařských areálů, již ukončily svůj provoz: Úctyhodnou délkou přes 600 m disponuje vlek na lučním terénu přímo u centra Vitanové, známé díky areálu Vrchdolinka se sedačkovou lanovkou, který však najdeme až na jižním okraji obce.

Pokud budeme pokračovat dále jižním směrem, dorazíme do střediska Meanderpark Oravice, kde před výstavbou současného areálu s lanovkou na jihozápadním svahu byly k dispozici Tatrapoma F a krátký vlek EPV na mimořádně mírném svahu protějším (jen 11% sklon) v rámci chatové osady.

Další dvě navazující Tatrapomy F, vedené paralelně s provozovanou Tatrapomou F-12 na Ostrém vrchu, již téměř zcela zarostly v areálu Brezovica. Zejména na starších leteckých mapách jsou patrné i další tři sjezdové tratě, kterými tento areál kdysi, a zřejmě jen krátký čas, disponoval.

Dvě chátrající Tatrapomy F pak zdobí pastvinu u Dlhé nad Oravou a dále pak i třísetmetrovou nevyužívanou sjezdovku pod osadou Ťaskovka u obce Klin (mimochodem se možná jedná o jediný areál na světě s názvem na „Ť“). Desátou Tatrapomu F jsme dosud přesně nedokázali lokalizovat západně od Hruštína v osadě Závada, ale podle všeho byla již demontována. Nejasností a záhad, na které jsme ve spojitosti s oravskými vleky narazili, se ukázalo být ještě více, a věnujeme jim příští reportáž.

Vydáno: 28.7.2024


Aktualizace: