SILVESTROVSKÝ SPECIÁL: VLEKY POMA V ČESKU. V lyžařském slangu se často setkáváme s termínem „poma“, kterým jsou obecně označovány vleky s jednomístnými unašeči talířového tvaru, zpravidla využívající teleskopických závěsů. Někdy také jsou pomami nazývány samotné závěsy tohoto typu či jen talířové unašeče. Lyžařských vleků, které jsou skutečnými nositeli značky „Poma“, tj. produktů francouzské společnosti Pomagalski, máme v současnosti v Česku celkem překvapivý počet – konkrétně tu není žádný. S vleky fungujícími na stejném technickém základu se však setkáváme celkem často díky jejich licenční výrobě v závodu Tatrapoma v Kežmarku. Na prvním vleku Tatrapoma se na území ČR mohli již v roce 1979 svézt lyžaři na šumavském Špičáku – Tatrapoma H-210 (číslo udává počet závěsů) byla v provozu do roku 2004, kdy byla nahrazena fixní čtyřsedačkovou lanovkou Doppelmayr. Na území Česka pak bylo celkem postaveno více než 200 Tatrapom, další vleky z kežmarských dílen jsou pak od roku 2010 dodávány pod značkou Tatralift. Silvestrovský speciál: vleky POMA v Česku Nicméně na dvou vlecích Poma se bylo možné svézt i v Česku – oba byly postaveny v areálu Králičák (Pevnůstka I a Pevnůstka II) v letech 2009 resp. 2012, přičemž se jednalo o vleky s odpojitelnými závěsy získané jako „second-hand“ z francouzských Alp. Vleky ale byly během posledních dvou let demontovány a stejný osud potkal i dva další vleky stejného typu v tomto areálu, které vyrobila firma Montaz Mautino (Sušina a Kaple). Jeden vlek Montaz však na našem území přeci jen ještě najdeme – již 48 let je provozován v Rokytnici nad Jizerou v areálu Horní Domky, byť oproti původní délce (1640 m) už jen v trase zkrácené na 922 m.

Stejný počet vleků Poma, tedy dva, byl instalován i na území Slovenska – opět šlo o vleky s odpojitelnými závěsy, přičemž oba byly zprovozněny v roce 1974. Zatímco vlek „Floch“ na Martinských holích ustoupil v roce 2008 šestisedačkové lanovce Doppelmayr, již padesátým rokem slouží Poma „Interski“ na Štrbském Plese. Tu měl sice před deseti lety potkat stejný konec, nicméně na základě protestů ochranářů byl projekt jeho náhrady šestisedačkovou lanovkou soudem zrušen (kontrakt tehdy získala firma Leitner).

Přejeme našim příznivcům v novém roce 2024 hodně cest vzhůru!

Za dodání fotografií vleků Poma na Králičáku děkujeme Radimu Polcerovi.
Vydáno: 31.12.2023


Aktualizace: