MALENOVICE - SKI OSTRÁ. V obci Malenovice pod Lysou horou v Beskydech je dnes nejznámějším lyžařských střediskem Ski Malenovice „Na Staškově“ se třemi lyžařskými vleky obsluhujícími několik sjezdovek všech stupňů obtížnosti. O 1 km jižněji na jihovýchodním svahu Ostré hory pak fungoval menší, byť známý a mezi lyžaři oblíbený lyžařský areál Ski Ostrá.

Historie areálu sahá do 60. let, přesněji do roku 1969, kdy zde oddíl TJ Hutní Montáže Ostrava (dále TJ HMO) postavil 400 m dlouhý zvratkový vlek vlastní konstrukce. U vleku byly postaveny celkem tři chaty – dvě u spodní stanice nad a pod příjezdovou cestou, a jedna u vrchní části vleku. Strojovna zvratkového vleku byla pak umístěna ve spodní chatě nad cestou. Chata strojovny zároveň sloužila jako zázemí pro vlekaře, které se však někdy v letech 1982-83 přesunulo do nově zrekonstruované horní chaty.
Malenovice - Ski Ostrá Zvratkový vlek sloužil až do roku 1983. Následně v letech 1983-4 proběhla přestavba vleku firmou Metasport Ostrava na vlek BLV-0 (bubínkový lyžařský vlek). Rekonstrukce obnášela výměnu spodní i vrchní stanice a instalaci bubínkových závěsů. Podpěry vleku zůstaly původní jen s menšími úpravami - proběhla výměna kladkových baterií a byla nastavena ramena, na kterých byly kladky připevněny tak, aby konstrukce podpěr nebránila závěsům při přejezdech podpěr.

Po roce 1989 byla ukončena finanční podpora lyžařského oddílu při TJ HMO, a ten se dostal do finančních potíží. Proto se členové TJ HMO rozhodli vlek zastavit. Získané peníze se však brzy vyčerpaly, a tak zastavárna prodala vlek novému majiteli (p. Kožušník). Vlek si do nájmu vzal p. Ivan Gajda, který měl s jeho provozem zkušenosti. Pod jeho správou došlo k rekonstrukci spodní chaty pod cestou a k vybudování kompletního sociálního zázemí a bufetu. Na chatě tak bylo možno ubytovávat zájemce i v létě. Při lyžařských výcvicích zde, přímo na sjezdovce, byly ubytovávány např. děti z lyžařských výcviků. V této chatě se také přes léto uskladňovaly bubínkové unašeče.

V roce 2005 vznikla studie (vytvořil pan Gajda) propojení přilehlých areálů třemi lanovkami. Tento projekt se však nepodařilo realizovat. Přibližně v roce 2007 se provozovatel vleku rozhodl vlek dále nevyužívat. Součástky neprovozovaného vleku byly brzy rozkradeny, což znamenalo jeho definitivní konec. Chátrající konstrukce vleku se do dnešních dnů stále nachází v terénu.

Při mapování historie vleku nám poskytl cenné informace pan Ivan Gajda, který měl lyžařský areál dlouhá léta v nájmu. Aktuální informace a fotografie z místa pak zaslal pan Mario Rybář, náš stálý spolupracovník a milovník přírody a hor. Oběma děkujeme!
Vydáno: 27.2.2022


Aktualizace: