MIKULČIN VRCH - TJ SLOVÁCKÁ SLAVIA UHERSKÉ HRADIŠTĚ.
Vůbec prvním zařízením pro vývoz lyžařů na Mikulčině vrchu byl obyčejný vyřazený stavební vrátek, který instaloval v roce 1956 klub TJ Slovácká Slavia Uherské Hradiště (dále Slavia UH) na svahu Myšačka. Několik lyžařů se chytilo konce lana, které bylo navinuto na horní stanici, přičemž jeden z lyžařů pak musel konec lana svézt pro další jízdu zpátky dolů.
Pár let po dostavění vleku Turdus (1959) klubu TJ Spartak Uherský Brod (dále jen Spartak UB) postavila Slavia UH po vzoru zlínských lyžařů z Kasáren na svahu Myšačka v kratší trase zvratkový vlek. Na rozdíl od vleků patřící Spartaku UB tento vlek nebyl vyroben ve větším podniku, ale byl postaven svépomocí. Materiál pocházel z různých firem, ve kterých pracovali členové oddílu. Pro konstrukci portálových podpěr byly například použity obyčejné lešenářské trubky. Tento vlek fungoval na svahu velmi krátce. Pravděpodobně již po prvním roce provozu byl demontován a trubky z podpěr posloužily členům klubu např. při stavbě nového plotu.
Následně díky pomoci Miroslava Slavíčka, zaměstnance Slováckých strojíren v Uh. Brodě, byl vyroben nový vlek včetně umělého osvětlení. Další zimu tak již jezdil nový, továrně vyrobený zvratkový vlek a mimo víkendy se lyžovalo ještě ve čtvrtek při umělém osvětlení. Oba zvratkové vleky měly umístěnou pohonnou stanici nahoře – první vlek nad cestou v klubové chatě, druhý pak pod cestou.
Na opačné straně sjezdovky Myšáčka instaloval lyžařský oddíl v roce 1980 v „akci Z“ 125 m dlouhý háčkový vlek od Transporty Chrudim s označením VL 200. Nejednalo se o vlek nový, ale přenesený z Javořiny. Ten měl mimo koncové stanice jednu podpěru v polovině trasy. Vlek byl určen pro výcvik žáků a pro méně vyspělé lyžaře. V roce 1987 následovala výměna zvratkového vleku za bubínkový lyžařský vlek s talířovými závěsy (označovaný jako BLV-0) od Metasportu Ostrava. Háčkový vlek VL 200 byl poté využíván velmi zřídka a přibližně v roce 2000 byl ze svahu ukraden.
Z důvodu špatných sněhových podmínek a drahých revizí přestal kolem roku 2010 být vlek BLV veřejně provozován a později byl prodán soukromému majiteli včetně klubové chaty. Popadané stromy na podzim roku 2018 značně poškodily vlek BLV-0 – stejně jako vedlejší BLV-2 Spartaku UB. V té době však již nebyl několik sezon v provozu. Z vleků Slávie UH dnes není v provozu jediný – sjezdovky na Myšačce tak již nejsou obsluhovány žádným vlekem.
Informace k vlekům, které provozoval klub TJ Slovácká Slavia Uherské Hradiště, poskytli bývalí předsedové klubu Antonín Janíček a Karel Žallmann. Velmi děkujeme za jejich ochotnou spolupráci a zapůjčení technické dokumentace k vlekům.
Vydáno: 19.12.2021

Aktualizace: