MIKULČIN VRCH - TJ SPARTAK UHERSKÝ BROD. Lyžařský oddíl TJ Spartak Uherský Brod (dále jen Spartak UB) zahájil výstavbu svého prvního, 650 m dlouhé vleku, v roce 1958 na svahu Myšáčka. Díky možnostem, které poskytovaly závody Slováckých strojíren a České zbrojovky, kde pracovala většina členů oddílu, se vytvořily podmínky pro výrobu prvního lyžařského vleku typu Turdus. Dokumentaci zajistil pan Z. Hladil na Slovensku. O realizaci se mimořádně zasloužil pan M. Slavíček. Vlek byl uveden do provozu v říjnu 1959. Na konci téhož roku Spartak UB započal výstavbu chaty Myšáčka, která se dodnes nachází ve spodní části svahu. To vše bylo realizováno v „akci Z“, tzn. díky úsilí dobrovolníků v rámci jejich volného času. Mezi nejpilnější brigádníky patřili např. pánové M. Mlýnek, S. Knor, Z. Suchý, L. Blahoslav a mnoho dalších. Mikulčin vrch - TJ Spartak Uherský Brod V roce 1965 byl postaven kratší, 230 m dlouhý zvratkový vlek u chaty Myšáčka, který byl využíván výhradně mládeží a členy oddílu. Tento vlek sloužil asi 15 let, poté byl demontován. Další velká akce klubu byla uskutečněna v roce 1969, kdy byl postaven první dvoukotvový vlek na svahu Lopata a zároveň Turdus na Myšáčce nahradila dvoukotva stejné konstrukce jako na Lopatě. Krátce na to, v roce 1973, členové oddílu dostavěli chatu Lopata, na které bylo odpracováno 23 tisíc brigádnických hodin. Tím se vytvořilo ideální zázemí zejména pro rodiny s dětmi. Úroveň lyžování na Mikulčině vrchu vzrůstala, za což byl oddíl vysoce hodnocen v soutěži ČSTV „Vzorný oddíl“. Další rozšíření areálu následovalo v roce 1975, kdy byla vybudována nová sjezdovka na Myšáčce s délkou 750 m a převýšením 180 m, která měla homologaci FIS. Členové klubu měli přednostní právo u vleku, což nevyhovovalo ostatní lyžařské veřejnosti. Proto bylo v roce 1980 přistoupeno ke stavbě vleku určeného členům klubu. Jednalo se o zvratkový vlek v trase shodné s velkým vlekem - dvoukotvou. Návštěvnost však stále přesahovala stávající přepravní kapacitu vleků. Při jednání s Metasportem Ostrava vznikla možnost postavení prototypu kotvového vleku BLV-2, pro který byl vzorem vlek od předního rakouského výrobce Doppelmayr. Transporta Chrudim v té době sice také vyráběla kotvové vleky (s označením VL 500 a VL 1000), jejich přepravní kapacita však byla v porovnání s rakouskými sotva poloviční. Výměna staré dvoukotvy za BLV-2 proběhla v roce 1983. V 90. letech byl nahrazen paralelní zvratkový vlek vlekem s pevnými talířovými unášeči. Jednalo se o vlek postavený podle dokumentace Zlinsport – dle konceptu vytvořeného panem J. Šperkou.

V roce 2011 středisko přešlo na nového majitele. Byl demontován talířový vlek na Myšáčce, který měl problém s revizemi. Kotvový vlek na Lopatě byl nahrazen dvojicí talířových vleků od slovenské firmy Tatralift - typy LVF a LVH (dříve Tatrapoma, typy F a H). Modernizací také prošlo zasněžování. V roce 2018 došlo vlivem silného větru k popadání stromů na vlek BLV-2 na Myšáčce, který byl výrazně poškozen. Vlek byl v té době už několik let mimo provoz kvůli nedostatku sněhu. S obnovou tohoto vleku se již nepočítá. .

Při pátraní po historii střediska jsme měli čest setkat se s panem Miroslavem Mlýnkem z Uherského Brodu. Pan Mlýnek byl jedním z členů TJ Spartak Uherský Brod, kteří se zasloužili o vybudování vleků na Mikulčině vrchu. Pan Mlýnek je nejen živou encyklopedií lyžování na Mikulčině vrchu, ale také laskavě poskytl spoustu krásných dobových fotografií, na které se můžete podívat v naší galerii.
Vydáno: 05.12.2021


Aktualizace: