LYSÁ HORA.
Na Lysé hoře v Beskydech byly postaveny Tělovýchovnou jednotou Válcovny plechu Frýdek-Místek celkem čtyři vleky, z nichž do dnešních dnů již žádný nezůstal v provozu. Nejen pro místní byla srdeční záležitostí legendární sjezdovka „Velký sever“, která vynikala svou mimořádnou obtížností: Svým sklonem (převýšení 330 m překonala na 800 m délky) odpovídala v současnosti nejprudší sjezdovce v ČR, za kterou je považována horní polovina sjezdovky na Stohu ve Špindlerově Mlýně.
Se sjezdovým lyžováním na Lysé hoře se začalo v roce 1949. V roce 1955 byl postaven 768 m dlouhý vlek na severní straně Lysé hory a povolen jeho provoz. Jednalo se o vlek s přenosnými závěsy, kdy každý lyžař nahoře kotvu smotal a pak svezl s sebou dolů. Tento závěs byl specifický pro tento vlek – nikde jinde nebyl používán. Ve srovnání s jinými typy přenosných závěsů byl mohutnější a těžší. V 70. letech (některé prameny uvádějí v 60. letech) byl na opačné straně vrchní části sjezdovky postaven druhý vlek „Malý sever“, který sloužil pouze k tréninkovým účelům lyžařského klubu. V 70. letech pak byla zprovozněna také jižní sjezdovka lehké obtížnosti a postaven háčkový vlek s názvem „Jih“.
Hlavní předností lyžování na Lysé hoře byla dlouhá zimní sezóna, trvající často od konce listopadu až do konce dubna. Nevýhodou pak zůstávala chybějící sjezdovka střední obtížnosti, a především obtížný přístup ze 3 km vzdáleného parkoviště v Krásné. Vyřešení tohoto problému měla přinést lanová dráha z Malenovic - Hutí, jejíž výstavba byla zvažována v 90. letech. Poslední výraznější investicí zůstalo nakonec nahrazení háčkového vleku „Jih“ moderním vlekem BLV-0 od Metasportu Ostrava na přelomu 80. a 90. let. V roce 1995 měla také proběhnout modernizace vleku „Velký sever“, namísto modernizace areálu a výstavby lanové dráhy však začal jeho postupný úpadek.
Jako první byl ukončen provoz vleku „Malý sever“. V roce 2000, kdy skončila platnost lesního hospodářského plánu a zároveň byla uvedena nová zonace CHKO Beskydy, byl naposled spuštěn „Velký sever“. Plocha severní sjezdovky byla zařazena do první, nejcennější zóny odstupňované ochrany (zdroj lysahora.cz). Rozhodnutí o zrušení severní sjezdovky nabylo účinnosti v roce 2003. Pro jižní sjezdovku byla udělena výjimka. Ještě v roce 2004 stál vlek „Velký sever“ v celé trase, v roce 2005 bylo sneseno lano a v roce 2006 byl vlek kompletně demontován. Po legendárním vleku zůstává jen památka v podobě odřezků lana v jeho trase, (je ještě patrný průsek) a betonových patek podpěr. V terénu také dodnes zůstávají některé podpěry vleku „Malý sever“. V posledních letech již není provozován ani vlek „Jih“. Beztak se však jednalo o velmi mírnou a krátkou sjezdovku, která v žádném případě nemohla nahradit lyžování na sjezdovce severní.
Videa o historii vleku včetně záběrů z provozu lze najít zde (50. léta) a zde (historie).
Vydáno: 21.10.2019
Aktualizace:
23.5.20 - přidány nové fotky
1.2.20 - aktualizovaná reportáž, nové fotky
7.4.19 - doplněny fotky