LYSÁ HORA. Na Lysé hoře v Beskydech byly postaveny Tělovýchovnou jednotou Válcovny plechu Frýdek-Místek celkem čtyři vleky, z nichž do dnešních dnů již žádný nezůstal v provozu. Nejen pro místní byla srdeční záležitostí legendární sjezdovka „Velký sever“, která vynikala svou mimořádnou obtížností: Svým sklonem (převýšení 330 m překonala na 800 m délky) odpovídala v současnosti nejprudší sjezdovce v ČR, za kterou je považována horní polovina sjezdovky na Stohu ve Špindlerově Mlýně.

Se sjezdovým lyžováním na Lysé hoře se začalo v roce 1949. V roce 1955 byl postaven 768 m dlouhý vlek na severní straně Lysé hory a povolen jeho provoz. Jednalo se o vlek s přenosnými závěsy, kdy každý lyžař nahoře kotvu smotal a pak svezl s sebou dolů. Tento závěs byl specifický pro tento vlek – nikde jinde nebyl používán. Ve srovnání s jinými typy přenosných závěsů byl mohutnější a těžší. V 70. letech (některé prameny uvádějí v 60. letech) byl na opačné straně vrchní části sjezdovky postaven druhý vlek „Malý sever“, který sloužil pouze k tréninkovým účelům lyžařského klubu. V 70. letech pak byla zprovozněna také jižní sjezdovka lehké obtížnosti a postaven háčkový vlek s názvem „Jih“.
Lysá hora Lysá hora Hlavní předností lyžování na Lysé hoře byla dlouhá zimní sezóna, trvající často od konce listopadu až do konce dubna. Nevýhodou pak zůstávala chybějící sjezdovka střední obtížnosti, a především obtížný přístup ze 3 km vzdáleného parkoviště v Krásné. Vyřešení tohoto problému měla přinést lanová dráha z Malenovic - Hutí, jejíž výstavba byla zvažována v 90. letech. Poslední výraznější investicí zůstalo nakonec nahrazení háčkového vleku „Jih“ moderním vlekem BLV-0 od Metasportu Ostrava na přelomu 80. a 90. let. V roce 1995 měla také proběhnout modernizace vleku „Velký sever“, namísto modernizace areálu a výstavby lanové dráhy však začal jeho postupný úpadek.

Jako první byl ukončen provoz vleku „Malý sever“. V roce 2000, kdy skončila platnost lesního hospodářského plánu a zároveň byla uvedena nová zonace CHKO Beskydy, byl naposled spuštěn „Velký sever“. Plocha severní sjezdovky byla zařazena do první, nejcennější zóny odstupňované ochrany (zdroj vavrinec.cz). Rozhodnutí o zrušení severní sjezdovky nabylo účinnosti v roce 2003. Pro jižní sjezdovku byla udělena výjimka. Ještě v roce 2004 stál vlek „Velký sever“ v celé trase, v roce 2005 bylo sneseno lano a v roce 2006 byl vlek kompletně demontován. Po legendárním vleku zůstává jen památka v podobě odřezků lana v jeho trase, (je ještě patrný průsek) a betonových patek podpěr. V terénu také dodnes zůstávají některé podpěry vleku „Malý sever“. V posledních letech již není provozován ani vlek „Jih“. Beztak se však jednalo o velmi mírnou a krátkou sjezdovku, která v žádném případě nemohla nahradit lyžování na sjezdovce severní.

Videa o historii vleku včetně záběrů z provozu lze najít zde (50. léta) a zde (historie).
Vydáno: 21.10.2019


Aktualizace:
23.5.20 - přidány nové fotky
1.2.20 - aktualizovaná reportáž, nové fotky
7.4.19 - doplněny fotky