KAŠPERSKÉ HORY. Tak jako jinde na Šumavě i v Kašperských Horách byl po generace pohyb na lyžích nedílnou součástí života místních obyvatel a povinným, leč oblíbeným školním předmětem. Lyžování zde propagoval již v letech 1927–37 mladý profesor německé reálky Walter Gattermann, který spolu drogistou Karlem Slamou pořádali lyžařské kurzy a vychovali mnoho lyžařů. Walterův syn Erhard, který se zde narodil v roce 1929, stál na lyžích již ve třech letech a z výborného lyžaře se stal mezinárodně uznávaným odborníkem na metodiku a techniku lyžování. Díky svým znalostem zastával 25 let funkci místopředsedy Interski, Mezinárodní komise pro výuku lyžování.

V zimě 1957-58 byla v Kašperských horách zřízena stanice Horské služby. Její první členové, zajišťující kromě záchranné činnosti i pořádání četných závodů pro mládež a dospělé v rámci tehdejší TJ Tatran, dospěli k myšlence soustředit lyžaře do jednoho místa vybudováním lyžařského vleku. Jako nejvhodnější místo pro jeho umístění vybrali severní svah Lišáku, skýtající možnost odběru elektrického proudu a místo pro parkování. V roce 1962 tak byl postaven a 23. prosince uveden do provozu první háčkový vlek v podhůří Šumavy dlouhý 350 m.
Kašperské hory Pro velký zájem přibyl hned v následujícím roce další, 415 m dlouhý vlek, a zároveň byla zahájena stavba lyžařské chaty, kterou se podařilo dokončit v roce 1964. Rozkvět areálu dále pokračoval – v roce 1965 zde bylo vybudováno první umělé osvětlení svahu na Šumavě, a to zásluhou nelyžaře, elektrikáře Františka Chána, který si za odvedenou práci nevzal ani korunu a za dostatečnou odměnu považoval radost dětí, kterým tak prodloužil lyžařské radovánky na svahu. V této době také mladí lyžaři, místní odchovanci, postavili další lyžařský vlek na prudkém severozápadním svahu Lišáku, který však byl po deseti letech zrušen. V témže roce byla vybudována i sáňkařská dráha a malý skokanský můstek. Tak jako i v jiných lyžařských střediscích byly i zde v závěru sezóny pořádány oblíbené karnevaly na lyžích, které přilákaly množství diváků. Na místním svahu byla v roce 1973 pořádána i dvoudenní první zimní olympiáda mládeže škol okresu Klatovy, která svým rozsahem (slalom, obří slalom, běh na lyžích včetně štafetového, skok na lyžích, jízda na saních a turnaj v ledním hokeji) nikdy nebyla překonána.

V roce 1980 zde zahájila jako druhá na Šumavě (po Špičáku) činnost Veřejná lyžařská škola pod vedením manželů Emila a Nadi Kintzlových. Pro nejmenší děti následně zbudovali malý háčkový vlek s lyžařským hřištěm a upravili maringotku pro odpočinek malých lyžařů.

Výměna dosluhujících a méně komfortních háčkových vleků přišla v 80. letech. Nejdříve byl v roce 1982 v trase 415 m vleku postaven talířový vlek z Metasportu Ostrava TLV7,5/11 a následně v roce 1987 místo prvního, 350 m dlouhého háčkového vleku, vyrostl talířový vlek EPV 300 ze Slovšportu Žilina.

Po roce 1989 se zajišťování chodu areálu dobrovolníky z TJ stávalo stále složitějším a dostavily se i finanční problémy, přesto se dařilo držet areálu v provozu. Až na podzim roku 2004 byl areál dlouhodobě pronajat společnosti Snowhill, která do Vánoc postavila na místě TLV moderní dvoumístný vlek Double max od firmy Michálek s.r.o. s kapacitou 1200 osob/hod., umělé zasněžování, nové osvětlení, parkoviště, kiosek, půjčovnu lyží a potřebné WC. Dne 23. prosince tak byl uskutečněn premiérový výjezd na novém vleku na vrchol Lišáku. Následující rok byl vlek EPV 300 nahrazen vlekem Single (jednomístný bubínkový) rovněž od firmy Michálek s.r.o. a vybudováno nové lyžařské hřiště a snowpark. Od té doby do dnešního dne ski areál změnil majitele v roce 2008 a následně v roce 2015. S ohledem na parametry svahu je ski areál v současnosti oblíbený především u rodin s dětmi.

Reportáž jsme sepsali na základě materiálů, které nám zaslal pan Emil Kintzl, který byl jedním z iniciátorů výstavby prvních lyžařských vleků v Kašperských horách a je autorem mnoha publikací o historii Šumavy.
Vydáno: 11.7.2021


Aktualizace:
Na svahu byla vybudována i sáňkařská dráha a malý skokanský můstek. Foto: Emil Kintzl