JELENOVSKÁ - ČÁST 1/2: ZPS ZLÍN.
Následující reportáž se věnuje vzpomínce na kdysi velmi vyhlášené středisko Jelenovská nacházející se na severním svahu vrcholu Stráně (664 m.n.m.) u Valašských Klobouk. Dominantou tohoto střediska je horský hotel Jelenovská, který je díky své netypické a vysoké konstrukci viditelný i z větší dálky. V okolí hotelu se také nachází spousta chatek, které byly v době největší slávy plné rekreantů, a to jak v létě, tak i v zimě. Konaly se zde školní výlety, lyžařské výcviky, letní tábory i podnikové rekreace. Na cestě k hotelu se nacházel skokanský můstek vybudovaný v 50. letech. V zimě bývalo v provozu až 6 vleků, které provozovali lyžaři z Valašských Klobouk (dnes Klub lyžařů Valašské Klobouky) a zlínský podnik ZPS (interaktivní mapa). Středisko tak lze rozdělit do dvou částí - vleky pod hotelem, které provozovali Klobučané a vleky nad hotelem, které provozovalo ZPS. V první reportáži se podíváme na vleky nad hotelem, tedy vleky provozované ZPS.
Nejdříve lyžařům sloužil vrátek s lanem umístěný nad dnešním parkovištěm u hotelu vedle starého koupaliště (tzv. ve „špici“). Vrátek byl na konci 50. let nahrazen 250 m dlouhým zvratkovým vlekem. Tento vlek byl první vlek tohoto typu v širokém okolí od Valašských Klobouk a jeho technické řešení se stalo předlohou pro další vleky vybudované v pozdější době (pozn. jak jsme již psali dříve, první zvratkový vlek vymyslel a postavil pan Josef Šperka na Portáši v roce 1957). Konstruktérem byl pan František Hurník, lyžař a konstruktér v ZPS. Vlek byl vyroben ve strojírnách ZPS a postaven brigádnicky zaměstnanci. O vlek se starala skupina zaměstnanců ZPS, kterou měl na starosti pan Miroslav Ulma. Sloužil především rekreantům. Sníh zde vydržel velmi dlouho - v 60. letech se zde pořádaly karnevaly i o Velikonocích. Vlek byl také zajímavý svou lomenou trasou.
V roce 1980 zaměstnanci ZPS postavili na severozápadní straně vrcholu Stráně (tzv. „sluneční louka“) 220 m dlouhý zvratkový dvojvlek včetně osvětlení. Měl sloužit především zaměstnancům, ale vzhledem k větší kapacitě se klientela rozrůstala. Když nebyl velký mráz, na svahu se objevovala mokřina, proto byl využíván pro pořádání karnevalů i starý vlek ve „špici“ a to až do roku 1986, kdy přestal být využíván.
V roce 1987 byl na opačné straně „sluneční louky“ postaven 300 m dlouhý vlek s talířovými unašeči (Tatrapoma F). Komfortnější Tatrapoma byla lyžaři preferována, a tak zvratkový dvojvlek, který navíc obsluhoval jen vrchní část sjezdovky, se využíval čím dál méně. Dvojvlek byl kolem roku 2003 demontován. Zbyla po něm jen prázdná chatka vrchní strojovny vleku. Ve stejném roce zaměstnanci hotelu prodali do šrotu strojovnu vleku „Na špici“. Nosná konstrukce vleku s kladkami však nebyla demontována a dále chátrala. Následně ji poničila vichřice a popadané stromy. Postupně mizely kladky i podpěry vleku a v současné době vlek připomíná jen pár zbytků podpěr a plechový box strojovny vleku umístěný na vrchní stanici. Osud Tatrapomy F nabral stejný směr. Vlek jel naposledy v roce 2015. V roce 2016 plánovalo vedení hotelu Jelenovská přesunout vlek blíže k hotelu, ale tento záměr se pro nesmyslnost nakonec neuskutečnil (Tatrapoma byla objednána pro konkrétní terénní profil). Z původních vleků ZPS tedy není v dnešní době v provozu žádný.
Tato reportáž z historie vleků ZPS na Jelenovské by nevznikla bez ochotné pomoci pana Aloise Lázničky - lyžaře a bývalého provozovatele těchto vleků. Tímto mu velmi děkujeme!
Vydáno: 3.5.2019
Aktualizace:
-