Zvratkový vlek z předchozí reportáže (Lyžařský vlek Hlaďáčka) z obce Slopné byl, jak jsme psali, modernizován a později nahrazen moderním vlekem, který dnes slouží lyžařům. Řada vesnických vleků se však nikdy obnovy nedočkala a upadla v zapomnění. Jedním takovým je jen 14 km vzdálený vlek v obci Všemina, na který nás upozornil náš čtenář Jiří Závodský. Tímto mu velmi děkujeme.

V obci Všemina nedaleko Slušovic byl v roce 1982 založen lyžařský oddíl. Ve stejném roce místní chataři ve spolupráci s TJ Sokol Všemina, jehož předsedou se stal pan Tomáš Stavjaník, postavili 300 m dlouhý zvratkový lyžařský vlek (mapa). Pohonnou stanici zakoupili za symbolickou cenu 500 Kčs od nedalekého lyžařského klubu z Trnavy (SK Lyžařský klub Trnava). Ještě ten rok byl vlek uveden do provozu. O rok později byla dostavěna ohřívárna, kde si lyžaři mohli dát teplý čaj. Po 15 letech, v roce 1997, zanikl lyžařský oddíl a krátce na to, v roce 2000, skončil i provoz lyžařského vleku. V současné době z vleku zbyly opuštěné podpěry bez lana. Spodní strojovna vleku s ohřívárnou byla odstraněna asi před 15 lety. Zajímavostí vleku bylo méně obvyklé vertikální umístění lanáče (kola) na vratné stanici.

Mimo uvedený vlek ve Všemině fungoval ještě jeden vlek (mapa). Provozoval jej Park hotel Všemina těsně pod hrází Všeminské nádrže. Jednalo se o vlek TLV (teleskopický lyžařský vlek) s délkou 150 m a převýšením 20 m. Vlek byl přibližně před 10 lety demontován.

Děkujeme panu místostarostovi obce Všemina panu Ondřeji Kadlčákovi za informace o zvratkovém vleku. Poděkování také patří předsedovi TJ Sokol Všemina panu Lukáši Turnovi a kronikářce paní Janě Tomšů.

Vratný lanáč vleku v méně obvyklém vertikálním uspořádání.
Pohled na vlek od příchozí komunikace.
Tady se nacházela spodní strojovna a místo nástupu na vlek. Dnes je tu jen pozůstatek ve formě rozvaděče a bezpečnostního stop tlačítka.
Pohled na trasu vleku od strojovny. Takhle se díval na vlek nastupující lyžař.
Pohled na vlek od čtvrté podpěry, která byla vybavena stop tlačítkem. Na horizontu je vidět osmá, poslední, podpěra.
Náletové dřeviny u druhé podpěry dokazují fakt, že je tomu téměř 20 let, kdy jel vlek naposled.
Poslední dvě podpěry, za kterými následuje vratná stanice. Místo výstupu bylo na poslední podpěře.
Místo výstupu na poslední pospěře. Na ní byl umístěn vyhazovač, který odpojil závěs (zvratku) od lana. Na pravé části kontrukce již chybí stop tlačítko.
Detail vyhazovače s bezpečnostními prvky. Kdyby závěs (zvratka) projel přes tuto podpěru a dostal se až na vratný lanáč, mohlo by v krajním případě dojít až k roztržení lana. Proto byly na podpěře instalovány také bezpečnostní prvky. 1. Vyhazovač - do něj zvratka narazila a vypadla z lana. Závěs bylo nutné uvolnit z tahu a nechat k vyhazovači volně dojet. 2. Druhý vyhazovač v kombinaci s hlubokou kladkou měl případně "vytlačit" zvratku z lana. 3. Bezpečnostní vidlice, kterou procházelo lano. V případě, že se zvratka dostala až sem a narazila do vidlice, došlo k vypnutí vleku. 4. Vypínač - mechanicky spojený s bezpečnostní vidlicí. 5. Kladka vratného lana umístěná nad podpěrou.
Pohled na vlek a sjezdovku od vrchní stanice vleku.
Pohled na vlek a sjezdovku.
Vydáno: 11.02.2019
Aktualizováno: -
Článek na facebooku + diskuze ZDE
VŠEMINA